- Všetko
- Spoločnosť
- Pilsner Urquell
- Šariš
- Velkopopovický Kozel
- Gambrinus
- Radegast
- Birell
- Udržateľnosť a zodpovednosť
- Obchodné výsledky
Plzeňský Prazdroj zvýšil minulý rok predaje o 3 percentá a udržal si pozíciu lídra na slovenskom pivnom trhu
11. 03. 2025
Bratislava, 11. marec 2025 – Plzeňskému Prazdroju sa vlani darilo. Počas minulého roka jeho predaje narástli o takmer 3 %, pričom celkovo predal viac ako 1,7 milióna hektolitrov piva. Darilo sa mu rásť v segmente čapovaného aj baleného piva. Prazdroj potvrdil svoje prvenstvo na slovenskom pivnom trhu, za čo si svoj podiel pripísali silná letná sezóna, široké portfólio i dlhodobá podpora prevádzok.
Napriek trendu všeobecného poklesu spotreby piva na Slovensku sa Prazdroju podarilo svoje predaje navýšiť. „Vďaka našej dlhodobej stratégii, intenzívnej podpore prevádzok a kvalitnému portfóliu, ktoré si Slováci obľúbili, sa nám podarilo uzavrieť rok 2024 úspešne v oboch kanáloch. Darilo sa čapovanému i balenému pivu. Celkovo naše predaje vlani medziročne stúpli o takmer 3 %, z čoho máme obrovskú radosť,“ konštatuje Martin Grygařík, obchodný riaditeľ a podpredseda predstavenstva spoločnosti Plzeňský Prazdroj Slovensko.
Aj vlani sa potvrdil rastúci záujem Slovákov o prémiové značky a ležiaky, ktoré zaznamenali nárast predaja o takmer 7 %. Z pohľadu portfólia výrazne napredovala značka Radegast. Jej predané objemy stúpli o 27 %, pričom za úspechom tradične horkejšieho piva stojí aj uvedenie piva Radegast Rázná 10 na pulty obchodov. Darilo sa tiež značke Pilsner Urquell, ktorá medziročne narástla o 11 %. Spotrebitelia ju v nezávislom prieskume označili štvrtý rok po sebe za najdôveryhodnejšiu pivnú značku na trhu. Značke Šariš sa úspešne darilo rozvíjať na celom Slovensku. Jej dostupnosť na výčapoch sa zvýšila a spotrebitelia ju mohli nájsť mimo jej domovského regiónu až v 220 nových prevádzkach.
Aj v roku 2024 pretrval zvyšujúci sa dopyt po nealko pive, ktoré už tvorí 16 % z celkového predaja Prazdroja na Slovensku, pričom v roku 2015 to bolo len 9 %. Značka Birell, ktorej obľúbenosť stúpa štvrtý rok po sebe, vlani medziročne narástla o 10 % v segmente čapovaného i baleného piva.
Čapované pivo rástlo najmä vďaka silnej letnej sezóne
Kategórii čapovaného piva, ktorá sa medziročne zvýšila o 4 %, prial opakujúci sa trend sezónnosti. Počas dlhého leta 2024 predal Prazdroj historicky najviac piva a počet sezónnych prevádzok, kam dodával pivo, sa vyšplhal na rekordných 605. Oproti roku 2023 to predstavuje nárast takmer o pätinu. Letné mesiace priniesli nárasty čapovaného piva aj v rámci podujatí, na ktorých sa Prazdroj podieľal. Dohromady ich bolo viac ako 200 od festivalov a koncertov až po lokálne akcie a jarmoky. „Vidíme, ako si spotrebitelia každý rok viac a viac potrpia na kvalitu servisu a služieb prevádzok. Z tohto dôvodu, ale aj kvôli nášmu záväzku zlepšovať slovenskú pivnú kultúru, sme do podpory rozvoja a kvality v roku 2024 investovali 7 miliónov eur. Podobnú čiastku máme pripravenú aj tento rok,“ hovorí Branislav Kubiš, obchodný riaditeľ Plzeňského Prazdroja Slovensko pre prevádzky a reštaurácie. Prazdroj podporuje podniky nielen dodávaním výčapnej technológie, chladiacich boxov, pivného skla, pultov, stojanov či zariadením na letné terasy, ale aj mnohými školeniami personálu, ktoré prebiehajú v prevádzkach aj online. Aj vďaka týmto aktivitám sa úroveň kvality podnikov zvyšuje, čo potvrdilo aj ocenenie Hviezda sládkov pre prevádzky s výbornou starostlivosťou o čapované pivo. V tomto roku bolo ocenených až 229 podnikov - o 12 % viac ako začiatkom roka 2024.
Prazdroj opäť ovládol aj segment baleného piva
Kategória baleného piva v Prazdroji zaznamenala medziročný nárast o 2 % už druhý rok po sebe. Značka Radegast zvýšila predaje v obchodoch až o 35 %. O štvrtinový rast sa postarala značka Captain Jack s tromi novými príchuťami. Najobľúbenejším ochuteným nealkoholickým pivom naďalej zostáva variant Pomelo & Grep. „Pozitívne emócie z pubov sa snažíme preniesť aj na plochu predajní. Trh prechádza premiumizáciou nielen pokiaľ ide o kvalitu piva, spotrebiteľ vyžaduje aj kvalitnú predajňu a jej vzhľad. Ukazuje sa, že správne investície do inovácií a kreatívnych riešení v obchodoch posilňujú našu pozíciu na trhu i obľubu medzi spotrebiteľmi,“ hodnotí minulý rok David Kovář, obchodný riaditeľ pre maloobchod a obchodné reťazce, Plzeňský Prazdroj Slovensko.
Obľúbenosť piva v skle postupne narastá
Slováci aj v roku 2024 potvrdili návrat k vratným skleneným fľašiam, ktoré zaznamenali 6 %-ný medziročný posun. Objem predaja v nich predstavoval 35 % a za posledných päť rokov sa zvýšil na dvojnásobok. Najpredávanejšie bolo minulý rok pivo v plechovkách, tvorilo 40 % portfólia. Prazdroj navyše vďaka zálohovému systému odkupuje materiál z vyzbieraných plechoviek a znova ho využíva na výrobu nových plechoviek pre svoje pivá. Vďaka tomu v nich navýšil podiel recyklátu na 75 % a rapídne znížil ich environmentálny dopad. Ako prvá firma tak symbolicky uzavrel kolobeh plechoviek na Slovensku, keď sa z použitej plechovky opäť stala pivná plechovka na regáloch slovenských obchodov.
„Minulý rok bol pre nás zásadný aj z pohľadu investícií a udržateľnosti. Podarilo sa nám vybudovať externý solárny park a vlastnú fotovoltaickú elektráreň, vďaka čomu sme už začiatkom 2025 v Pivovare Šariš dokázali plne prejsť na elektrinu z obnoviteľných zdrojov. Začali sme tiež rekonštruovať varňu – srdce pivovaru. Tá by mala byť hotová v prvej polovici tohto roka,“ dodáva Martin Grygařík.